2014年12月7日 星期日

我不知道我有多少靈魂I Don't Know How Many Souls I Have-斐南多‧佩索亞 Fernando Pessoa





I’ve changed at every moment.
我每一分鐘都在改變


I always feel like a stranger.
我永遠覺得我是個陌生人


I’ve never seen or found myself.
我從未看見或發現自己


From being so much, I have only soul.
存在這麼久以來,我只是個靈魂


A man who has soul has no calm.
一個人只要有靈魂就無法平靜


A man who sees is just what he sees.
一個人看只是看見他所看到的


A man who feels is not who he is.
一個人所感覺的並不代表他是誰


Attentive to what I am and see,
請注意我是什麼人及看見的


I become them and stop being I.
我將成為他們並停止成為我自己


Each of my dreams and each desire
我的每一個夢和慾望


Belongs to whoever had it, not me.
屬於擁有它的人,而不是我


I am my own landscape,
我是我自己的風景


I watch myself journey –
我注視我自己的旅程


Various, mobile, and alone.
各式各樣的,易變的,單獨地


Here where I am I can’t feel myself.
我在這裡,我無法感覺自己


That’s why I read, as a stranger,
這就是為何我像個陌生人地在閱讀


My being as if it were pages.
我的存在好像書頁


Not knowing what will come
不知道何所至


And forgetting what has passed,
也忘記已經消逝的


I note in the margin of my reading
我注意到我閱讀的範圍


What I thought I felt.
我所思所感


Rereading, I wonder: “Was that me? ”
閱讀著,我懷疑:「那是我嗎?」


God knows, because he wrote it.
上帝知道,因那是他寫的。





沒有留言:

張貼留言